середа, 29 березня 2017 р.

Тема: Обставина, способи її вираження

Урок української мови в 5 класі

Тема: Обставина, способи її вираження.

Мета: активізувати й систематизувати вивчене про головні та другорядні члени речення (означення, додаток),

дати знання про обставину, способи її вираження,

формувати вміння знаходити її у реченнях та тексті;

розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння аналізувати та порівнювати;

закріплювати в учнів уміння працювати колективно та самостійно;

виховувати любов і повагу до рідної мови, до природи, до Батьківщини.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих знань, умінь та навичок.

Форма уроку: урок-подорож з елементами гри.

Хід уроку

І. Оргмомент.

1.Вітання із класом та гостями.

2.Учень читає вірш напам'ять.

Доброго ранку!

Мовим за звичаєм.

Доброго ранку!

Всім Вам ми зичимо!

Щастя, здоров’я Вам кожної днини,

Миру й добробуту в кожній родині!

3.Слово вчителя.

У нас сьогодні ніби свято,

Гостей зібралося багато.

Ану ж на мене подивіться

І веселенько посміхніться.

ІІ. З’ясування емоційної готовності до уроку.

1.Метод «Збери слово».

Вчитель роздає учням листочки з буквами С, У, І, П, X з проханням:

- Дайте відповідь на питання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом , відповідь має починатися з отриманої букви.

Очікування від уроку:

Старанним, сміливим.

Хорошим.

Інформованим, інтуїтивним.

Приємним, працьовитим.

Уважним, успішним.

Складаємо на дошці слово Успіх.

2.Слово вчителя. Я всім вам бажаю успіхів на сьогоднішньому уроці! І хай він буде для вас цікавим, творчим та продуктивним!

І зараз ми з вами вирушаємо в путь. Але перед цим вам треба заповнити маршрутний лист до Мовної країни - Синтаксису. Той, хто справиться з цим завданням, може йти далі.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1.Клоуз-тести. (Тести розкладені на партах).

Доповніть речення:

1 Слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання, пораду, прохання - це (речення).

2.3а емоційним забарвленням є речення...

(окличні та неокличні).

3.3а метою висловлювання є речення...

(розповідні, питальні, спонукальні).

4.Слова в реченні пов'язуються ...

(За змістом і граматично).

5.Граматична основа - це....

(Підмет і присудок).

6.Підмет підкреслюють ..., а присудок ...

7.Підмет найчастіше може бути виражений..., а присудок...

(Іменником, дієсловом).

8.0дноскладним називають речення, яке...

(з одним головним членом(підмет чи присудок).

9.У реченні, крім головних членів, можуть бути й...

(другорядні).

10.Речення, у яких, крім ГО, є інші члени речення, називають...

(поширеними).

11.Другорядні члени речення поділяють на ...

(додатки, означення, обставини).

12.Означення відповідають на питання...

(Який? Чий?)

2.Слово вчителя. Діти, здайте мені ваші листочки . Я їх перевірю і оціню. А ми зараз уважно подивимося на відповіді до клоуз-тестів на екрані.

Добре, мандруємо з вами далі.

ІV. Мотивація навчання.

1.Слово вчителя.

Я ніяк не можу зрозуміти!

Все навкруг чому змінилось вмить?

Чому листя жовте й опадає?

І чому тепла немає?

І куди пташки летять?

І чому дощі вже крапотять?

І чому короткі стали дні?

І чому похмурі та сумні?

Варіанти відповідей учнів:

То літо минуло.

І осінь прийшла.

Вона все змінила Як тільки могла.

2.Загадка про осінь. (Розповідає учениця)

У садах, гаях блукає,

Жовті шати одягає,

Із дерев листки зриває,

Золотисту стелить постіль,

Жде сестрицю білу в гості.

3. Слово вчителя. А дорога наша йде якраз через чарівний осінній ліс. І чекає на вас багато сюрпризів.

V. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок.

1. Дослідження-порівняння речень.

- Давайте придумаємо і запишемо речення про осінь.

Настала осінь. (Визначте ГО. Яке це речення? Так, непоширене.)

Настала золота осінь. (Чим це речення відрізняється від першого?Так, воно поширене, бо є другорядний член речення - означення.)

Швидко настала золота осінь. (Чим відрізняється 2-ге речення від 3-го? Так. Є ще один другорядний член. На яке питання відповідає?? (Як? ) Що це? Так, це обставина способу дії і виражена прислівником.)

Швидко настала золота осінь у селищі. (Де?) (Це обставина місця і виражена іменником з прийменником).

VI. Оголошення теми, мети уроку.

1.Слово вчителя. Отже, ми сьогодні з вами закріпимо знання про другорядні члени речення (означення та додаток) та детально розглянемо обставину та способи її вираження. Запишіть тему у зошити.

VII. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу.

  1. Робота з таблицею на екрані.

Другорядний член

речення

член

речення

Додаток

Означення

Обставина

Що означає?

предмет

ознаку

предмета

час, місце, причину,спосіб

дії

На які

питання відповідає?

Питання всіх непрямих відмінків

Який?

Чий?

Як? Де? Коли? Чому?

Умовне

позначення

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

~~~~~~~~~~~~~~~

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Чим

виражено?

Іменником,

займенником

Прикметником,

займенником,

іменником

Іменником з

прийменником,

прислівником

2.Слово вчителя. Природа завжди дивує нас своєю винахідливістю, несподіванками, сюрпризами. Ось і зараз на вас чекає... цікаве завдання.

3.«Добери влучне слово».

Запишіть речення, розкриваючи дужки і обираючи потрібне слово. Підкресліть обставини.

(Повільно, урочисто, спокійно) сходить сонце, і світло (ласкаво, ніжно, щедро, тьмяно) осяює землю, що прокидається. По небу (вибагливо, вільно, легко, весело, хмурно) пливуть невеликі хмарки. Старий ліс (радісно, таємниче, урочисто, задумливо, глухо) шумить.

4.Слово вчителя. Ви добре справились із цією роботою і зараз ви побачите явище природи...

5.На екрані з’являється фото «Схід сонця».

6.Метод «Уяви і відчуй».

- Сядьте зручно, заплющте очі і спробуйте уявити собі те, про що зараз почуєте. І коли в реченні буде обставина, то ви плескайте в долоні.

Летять листочки пожовклі і зів’ялі,

Летять до ніг і сумно шелестять.

Затих гайок, і верби кучеряві

Пташиним співом вже не гомонять.

Летять листки, замовкли птахів хори,

А сонце вже біжить кудись, біжить.

  • Як і ми з вами поспішаємо далі.

VIII. Узагальнення й систематизація знань, умінь та навичок.

1.Фото лісу з грибами (на екрані з’являється фото).

2. Слово вчителя.

- Діти! Лісовичок ішов по лісу — не забув,

Під пеньком грибів струснув.

Давайте пограємо в цікаву гру «Добери місце для грибочка».

3.Гра «Добери місце для грибочка».

(Вчитель читає речення, а учні з намальованими картками-грибочками певного члена речення стають на місце потрібного члена речення).

  1. Я люблю осінь.
  2. Дерева тихенько скидають своє листя.
  3. Біля школи стоять сумні клени.

4. Вітер безжально зриває осінню красу.

5.Осінь - улюблена пора року.

6.Замріяний клен тріпоче листочками.

7. Прощальна пісня птахів лине над землею.

8. Осіння гармонія переповнює душу.

9. Я милуюся природою восени.

10.Восени і горобець багатий.

4. Фізкультхвилинка (звучить легка музика).

Встаньте, дітки, посміхніться.

Вліво, вправо поверніться.

Подивіться, он за нами

Жовкне ліс на видноколі.

Озирніться: он сосна,

Сумно їй, вона одна.

Нахиліться, розігніться!

Листячко зберіть під кленом.

Руки вгору піднімайте,

Піднімайте, опускайте.

Будем листячком махати

Всіх звіряток звеселяти.

Будем листячком махати,

Лісовичка розвеселяти.

Піднімайте, опускайте,

Дуже добре, всі сідайте!

5.Слово вчителя. Кожна пора року прекрасна по-своєму. Діти, скажіть у чому особливості осені? Які зміни в природі відбуваються?

6.Фото осені (на екрані).

7. Колективна робота з текстом (на мультимедійному екрані).

«Спостереження за осінніми змінами у лісі».

Спишіть речення. Визначте в кожному реченні ГО та другорядні члени речення.

Чиє речення з одним головним членом? . (Учні по черзі виходять до екрану і спеціальним олівцем підкреслюють члени речення).

Тихий прихід осені.

У лісі з'явилися жовті фарби.

Крони дерев ще зеленіють.

Дивишся під ноги, помічаєш перше опале листячко.

Тиша.

Не чути співу пташок.

Пташенята давно вивелись.

Пусті гнізда.

Природа чекає на зміни.

8. Емоційне налаштування.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

До світу фантазії зробимо крок.

Ми з творчістю тут зустрічались не раз,

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на нас

В країні відомій, в країні чудовій,

Що так нас чекає й збагачує мову.

9. Слово вчителя. Розмалювала осінь золотими барвами все навколо: і вулиці нашого селища, і поля, і ліси.

(На екрані з’являється фото осені в селищі, в полі, в лісі).

ІО. Творча робота.

Високий рівень.

Дивлячись на ілюстрації, створені вашими однокласниками - юними художниками, чи картину,чи фото, напишіть твір-мініатюру. Дайте назву твору, підкресліть обставини.

Достатній рівень.

Складіть 6 речень про осінь, використовуючи другорядні члени речення, підкресліть обставини.

Середній рівень.

Складіть речення про осінь за даними схемами.(Схеми на екрані).

Початковий рівень.

«Творче конструювання»

З поданими групами слів складіть речення . Підкресліть члени речення.

(курличуть, журавлі, високо, небі, в).

(гуси, вгорі, дикі, десь, перекликаються, високо).

(золотиста, постіль, осінь, стелить).

IX. Підсумки уроку.

Рефлексія.

  1. Метод «Незакінчене речення».

«Веселка».

На різнокольорових смужках учні пишуть продовження речення і прикріплюють на дошку, утворюючи веселку.

Сьогодні я дізнався...

навчився...

зрозумів...

змінив погляд на...

мені сподобалось...

я можу...

X. Домашнє завдання.

§ 15 (з підручника)

Вправа 141

Високий рівень:

скласти міні-твір «Моє селище восени»;

написати пейзажний етюд «Дивовижний танок осіннього листя»;

створити замітку «У осінньому лісі»;

придумати вірш «Осінь - чудова пора року».

Слово вчителя.

Ви всі сьогодні добре попрацювали. І я хочу вам роздати подарунки від Лісовичка на знак подяки.

Овочі та фрукти люблять малюки,

Вживайте вітаміни, діти, залюбки!

Щоб росли ви, дітки, дужими,

Не будьте до себе байдужими.

Про природу рідну все ви знайте,

Усім цікавтесь і все пам’ятайте.

Душу й тіло бережіть

Та з рідною мовою дружіть!

Немає коментарів:

Дописати коментар