середа, 29 березня 2017 р.

Інтегрована інтелектуальна гра-змагання "Мови рідної розмай!"

Тема: «Мови рідної розмай!»
Мета:
навчальна: поглиблювати інтерес до вивчення української мови й літератури,
розвивальна: викликати  бажання примножувати свій інтелектуальний набуток;         розвивати соціальну (вміння працювати в команді, колегіально приймати рішення), комунікативну  й полікультурну компетентності учнів;
виховна: виховувати відповідальність,  любов до рідної мови, бажання вивчати її впродовж життя.
Електронні матеріали до гри:
Перебіг гри
 І. Вступне слово ведучої – вчителя української мови й літератури.
 Учитель української мови й літератури.
–    Сьогодні  вам, любі діти, випала щаслива нагода взяти участь в інтегрованій інтелектуальній грі-змаганні  «Мови рідної розмай!». Так, мова наша,  як квітка барвиста, мова наша – така пломениста, мова наша  в пісні красиво бринить, чарує красою, дивує багатством і новизною! Така в нас мова розмаїта! Тож, щоб розквітала вона й далі, любімо її, леліймо її, доглядаймо її! І сьогоднішня інтелектуальна гра – підтвердження того, що ви готові до цього!
        Починаймо літературно-мовну гру!
ІІ. Презентація команд та журі.
 У грі беруть участь дві команди. Учитель представляє склад  команд , а учасники – презентують гасло.
ІІІ. Представлення журі.
–    Сьогодні вас будуть оцінювати компетентні члени журі (учитель називає їхні прізвища та імена).
ІV. Власне гра.
         Учитель української мови й літератури.
           Тож мови рідної розмай
           Ти, школярику, стрічай!
           У завданнях незвичайних
           Мову рідну відкривай!
     1 конкурс  – «Лінгвістична вікторина» - кожна  правильна відповідь оцінюється  1 балом.
                                     Треба трохи розім'ятися,
                                     Щоб у грі  змагатися,
                                      Ось розминка – вікторина,
                                      Будь уважним, не зівай
                                      І  хутчіш відповідай!
    Командам по черзі ставиться запитання, на обговорення якого відводиться 15 секунд.
                             Запитання  лінгвістичної вікторини
1.    Скільки літер в українському алфавіті? (33)
2.    Скільки частин мови в сучасній українській мові? (10)
3.    Що знаходиться посередині школи? (літера О).
4.    Чим закінчується день? (ь).
5.    На мені молотять хліб –
За снопами – новий сніп,
А якщо з кінця читати, -
Будуть миші враз тікати  (тік – кіт).
6.    У воді я проживаю,
Хто турбує, тих щипаю,
А коли з кінця читати,
Буду птахом я кричати  (рак – кар).
7.    Скажіть сучасною українською  літературною мовою: «файна газдиня» (гарна господиня).
8.    Скажіть сучасною українською літературною мовою: «мешти  з чічкою» (босоніжки із квіткою).
9.     Слова мінорний – мажорний називаються ….(антоніми).
10.     Слова  лелека, бусол, чорногуз називаються ….(синоніми).
 2 конкурс –  «Географічна подорож»  оцінюється 10 балами.
                                     Буває, що без алфавіту
                                     Не можна подорож здійснити.
                                     Абетку українську пригадайте –
                                  Мандрівку Україною складайте!
 Командам треба скласти маршрут географічної подорожі Україною, який би   спирався на 10 міст, розташованих в алфавітному порядку (на допомогу вчитель  пропонує скористатися картою і записати маршрут на двох паперових деревцях.  Після виконання завдання команди зачитують маршрути географічної подорожі, а учитель прикріплює паперові деревця на дошку).
3 конкурс – «Загадка художника» оцінюється 10 балами.
                                  У малюнках – заховалася мова,
                                  А точніше, фразеологія чудова.
                                  Вислови цікаві треба пригадати,
                                  Загадки художника швидше відгадати!
Учитель демонструє на екрані через мультимедійний проектор ілюстрації до фразеологізмів. Командам треба по черзі розгадати п'ять фразеологізмів сучасної української мови, зображених на малюнках, пояснити  значення.
  Після відведеного  на виконання завдання часу команди називають фразеологізм та його значення та  прикріплюють квітки на дошку, поміж деревами.
4 конкурс – «Історична довідка» оцінюється 8 балами.
                         Мова та історія поруч теж ідуть,
                         Дух  епохи історики передають,
                         Тож, друзі, у довідці історичній
                         Знайдіть недоліки у змісті та лексичні.
 Командам треба відредагувати текст історичної довідки, зберігши дух тієї історичної епохи, про яку розповідається.
Історична довідка для першої команди (недоліки виділені жирним шрифтом, поруч у дужках – правильний варіант).
                                            Запорізька Січ
    Січ – то була простора площа на дніпровім острові Козачий (Хортиця). З усіх боків омивали цей острів глибокі води Славути (Дніпра), а ще, крім того, на самім острові був викопаний глибокий рів, наповнений водою, та високий, гострий частокіл  з міцними брамами. 
   Довколо площі були побудовані хатки, так звані «хмарочоси»( курені) з плетеними стінами.  Ті хатки були накриті шифером (очеретом). У такій хатці жив один курінь з кошовим командиром (отаманом). У  курені солдати (козаки) тільки спали або пересиджували негоду.
   Посередині Січі стояла невелика церква святої  Меланки (Покрови), знадвору дуже скромна, зате повна золота й срібла зсередини. Козаки були набожні і дуже дбали про свою церкву, тому частину армійської  (військової) добичі завжди призначали для неї.
Історична довідка для другої команди (недоліки виділені жирним шрифтом, поруч у дужках – правильний варіант).
                                 Звичаї та обряди козаків-запорожців
   Хто хотів стати козаком, мусив спочатку відслужити три роки в старого солдата (козака). Він виконував усяку роботу й носив за козаком другий  автомат (рушницю).  Щойно тоді, коли джура навчився від старого армійця (козака) володіти зброєю й набрав справності  в битвах, ставав правдивим козаком і діставав зброю.
        За широким поясом носили рюкзак (торбину) із харчами, кулями й порохом. Запорожці голили голови, залишаючи посередині барвисту косу( оселедець).  На  екскурсії (у походи) запорожці вирушали в найгіршому вбранні. Жінок на Січі не було, і ніхто не смів їх мати, навіть сам кошовий командир (отаман).  Святкове вбрання козаків складалось із жупана, каптана, широких червоних або іншого кольору джинсів (шароварів) , пояса з китайки, шапки.
  
  Після відведеного  на виконання завдання часу команди зачитують  по черзі тексти історичних довідок та прикріплюють паперових метеликів на дошку, поміж деревами.
5 конкурс «Літературна кухня» ( кожна правильна відповідь оцінюється 2 балами).
                         У літературній кухні
                         Шаради  треба відгадати,
                         З частинок слово слід зібрати
                         Й Шевченкову поезію назвати.
Кожна команда по черзі дістає паперове яблуко із шарадою. Учитель зачитує завдання. На його виконання відводиться 1 хвилина. Після відведеного часу команда називає зашифрований у шараді поетичний твір Т. Шевченка й прикріплює на деревця яблука.
  Мовні шаради – назви творів Т. Шевченка
1.    Перше слово – прийменник,
Друге – застаріле слово (архаїзм), якому зараз відповідає слово «район»,
У цілому – назва твору Т. Шевченка, який перекладений на багато мов світу, і це слово – іменник  другої відміни.
Відповідь – «Заповіт».
2.    Перший склад – вказівна частка,
     Другий – прийменник,
     Третій – шоста нота,
     У цілому – назва балади Т. Шевченка, і це слово – іменник першої відміни.
(1.Вказівне слово, 2.жіноче ім’я.)
     Відповідь – «Тополя».
3.    Перший склад – китайське ім’я,
Другий– прізвище українського письменника,
Третій – займенник І особи однини,
У цілому – назва балади  Т. Шевченка, і це слово – іменник першої відміни.
Відповідь – «Лілея».

4.    Перше слово – прізвище португальського мореплавця Васка да …,
Друге – китайське ім'я
Третє – займенник І особи однини,
У цілому – назва поеми Т. Шевченка про козацька отамана, і це іменник І відміни.
Відповідь – «Гамалія».
5.    Перше слово – прийменник,
Друге слово – синонім до слова «звання» із трьох літер,
Третє слово – прийменник,
У цілому назва балади Т. Шевченка, якою відкривається «Кобзар», і це іменник І відміни.
Відповідь – «Причинна».
6.    Перше слово – синонім до слова ліс,
Друге слово –  українське «так» - російською мовою,
Третє слово – назва червоної польової квітки у множині,
У цілому – назва поеми Т. Шевченка на історичну тему, і це іменник І відміни множини.
Відповідь – «Гайдамаки».
6 конкурс «Лінгвоматематика» ( правильна відповідь оцінюється 1 балом).
                     Математика і мова, здається, несумісні,
                     Щоб заперечити цю думку, ми навмисне,
                     Завдання з нелегких дібрали
                     І «Лінгвоматематика» його назвали.
 Командам треба на одержаних картках поєднати поширені математичні терміни іншомовного походження з їхніми  українськими відповідниками. Час виконання – 5 хвилин.
Завдання для першої команди           Завдання для другої команди
Конус          –    Двократ                        Перпендикуляр – Поземний
Вертикаль   –    Поперечник                  Циркуль –  Оник 
Піраміда      –    Прямовис                     Куб        –   Колорис
Діаметр        –    Гостриця                      Нуль      –   Трикрат
Квадрат        –    Стіжок                         Горизонтальний – Простопад
Відповіді                                               Відповіді
Конус          –    Стіжок                         Перпендикуляр – Простопад
Вертикаль   –    Прямовис                    Циркуль – Колорис
Піраміда      –    Гостриця                     Куб        –  Трикрат
Діаметр        –    Поперечник                Нуль      –   Оник
Квадрат        –    Двократ                      Горизонтальний – Поземний
  Після відведеного на виконання часу команди по черзі зачитують результати виконання завдання і додають до колажу сонечко  й хмаринку.
Підбиття підсумків гри. Визначення й нагородження переможців.
V. Підбиття підсумків гри.
Заключне слово вчителя української мови та літератури.
   Дорогі діти! Подивіться на дошку, який чудовий сад української мови ми сьогодні зростили.  А допомогли в цьому  ваша кмітливість, дружба, знання рідної мови та любов  до неї. 
  Видатний французький філософ Вольтер порівнював мову із садом, який неодмінно треба доглядати.  Тож  нехай завжди квітне й дає плоди мовний сад, а ви, як  розумні садівники, доглядайте за ним, оберігаючи від шкідників!
                               Мови рідної розмай
                               Ти лелій і доглядай!
Визначення й нагородження переможців.
                                      
                Використані  література та Інтернет-ресурси
1.    Федоренко В. Л. Авторські ігрові проекти/ Навчально-методичний посібник для вчителів і студентів. – К.: СПД Богданова А. М., 2007. – 224 с.
2.     http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/movni-zagadki-zharti.html
3.    http://metodportal.net/node/8224

Історична довідка
                                            Запорізька Січ
    Січ – то була простора площа на дніпровім острові Козачий . З усіх боків омивали цей острів глибокі води Славути , а ще, крім того, на самім острові був викопаний глибокий рів, наповнений водою, та високий, гострий частокіл  з міцними брамами. 
   Довколо площі були побудовані хатки, так звані «хмарочоси»  з плетеними стінами.  Ті хатки були накриті шифером . У такій хатці жив один курінь з кошовим командиром . У  курені солдати  тільки спали або пересиджували негоду.
   Посередині Січі стояла невелика церква святої  Меланки , знадвору дуже скромна, зате повна золота й срібла зсередини. Козаки були набожні і дуже дбали про свою церкву, тому частину армійської   добичі завжди призначали для неї.
Історична довідка.
  Звичаї та обряди козаків-запорожців
   Хто хотів стати козаком, мусив спочатку відслужити три роки в старого солдата . Він виконував усяку роботу й носив за козаком другий  автомат .  Щойно тоді, коли джура навчився від старого армійця  володіти зброєю й набрав справності  в битвах, ставав правдивим козаком і діставав зброю.
        За широким поясом носили рюкзак із харчами, кулями й порохом. Запорожці голили голови, залишаючи посередині барвисту косу. На  екскурсії  запорожці вирушали в найгіршому вбранні. Жінок на Січі не було, і ніхто не смів їх мати, навіть сам кошовий командир . Святкове вбрання козаків складалось із жупана, каптана, широких червоних або іншого кольору джинсів, пояса з китайки.
                       

1 коментар: