середа, 29 березня 2017 р.

Гумористичні твори. Л. Глібов. Байки (6 клас)

Тема: Гумористичні твори. Л. Глібов. Байки (6 клас)
Мета: ознайомити учнів із жанровим розмаїттям гумористично-сатиричних творів; поглибити вивчене про Л. Глібова; опрацювати байки та показати їхню викривальну силу та повчальну спрямованість; розвивати вміння виразно читати й аналізувати твір, вміння пояснювати алегорію байки; зіставляти описане в байках із сьогоденням; виховувати самокритичність, почуття гумору, оптимістичні погляди, бажання жити чесно, працювати, приносити користь суспільству.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Л. Глібова, підручник, збірки творів, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал
Вміння критичного мислення.
  • Розвивати комунікативні та інформаційні компетентності.
  • Розвивати компетентність самоосвіти та саморозвитку продуктивної творчої діяльності.
  • Уміння навчального співробітництва.
  • Знаходити потрібну інформацію і використовувати її, приймаючи самостійне рішення
Хід уроку
Моторнії сини й онуки!
Читайте байку для науки.
Л. Глібов
І. Організаційно-психологічний момент. Визначення емоційної готовності до уроку
Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок».
Учитель. Діти, привітно, з повагою погляньте на свого сусіда по парті. Сідайте зручно, заплющить очі і думками, уявою перенесіться у те місце, де б ви хотіли бути. Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . Зніміть її з неба , покладіть її перед собою , а тепер розплющить очі. Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом .
Сідайте зручніше в положенні зосередженої, сміливої, впевненої, розумної людини.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вступне слово вчителя .
На крилах часу ми переносимося у чудовий край гумору. “Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?..
Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе.
Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей.”
(Остап Вишня. Думи мої, думи мої).
В житті кожної людини є моменти радості й суму, зневіри й оптимізму. Потрібно вміти керувати своїми емоціями, тому, коли серцю тяжко, піднімаймо собі настрій.
  1. Як це зробити? Як стати веселішим, бадьорішим, радіснішим?
У таких ситуаціях допоможе гумор. Зовсім недавно ми захоплювалися дивовижними перлинами – пригодницькими творами, герої яких нас звеселяли. Сьогодні на уроці ми поговоримо про байку , яка виникла у далекі часи . Пояснивши світ за допомогою міфів , людина намагалася знайти своє місце у ньому , виробити певні норми поведінки , пізнати стосунки між людьми , свій характер . Так виникають невеликі твори , написані прозою чи віршами . Назвали їх байками. Не магічне слово, а силу має незвичайну, бо здебільшого викликає сміх і зацікавлення.
ІІІ. Повідомлення теми, мети завдань уроку
Запитання до учнів.
- Поміркуйте, що з означеної теми вам відомо з уроків української та зарубіжної літератур?
- Які у вас є гіпотези щодо змісту сьогоднішнього уроку?
- Що нового, невідомого пропонує тема?
Інтерактивна вправа "Мікрофон".
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися…
ІV. Сприймання й засвоєння матеріалу.
Вчитель. Група дослідників працювала над питанням розвитку байки як літературного жанру. Їм слово
Рольова гра «Дослідники»: історія розвитку байки як літературного жанру.
Вчитель. Л. Глібов вважається найвидатнішим українським байкарем, автором понад ста влучних, дотепних, сміливих творів, які змушували читачів задуматися над причинами людської недосконалості та висміювали вади суспільства. Яким же був український байкар?
Повідомлення учня про Л. Глібова.
Вчитель. Здавалося б, нічого надзвичайного в дитинстві Леоніда Глібова не було, адже ти сьогодні теж маєш доступ до бібліотеки, у ранньому дитинстві довелося почути не одну казку... Мабуть, усе залежить від тебе, друже. Шукай у собі здібності й розвивай їх — і твоя майбутня праця принесе користь не тільки тобі. Байки Леоніда Глібова сьогодні дуже актуальні: вони не лише цікаві й кумедні за змістом, а і навчають нас жити!
Проблемне питання.
- у чому полягає магічна дія байки?
- чому байки Л. Глібова знають багато поколінь дітей?
Слово вчителя. Слово Глібова-байкаря образне, дотепне, сильне і завжди сучасне. Щоб у цьому переконатися, опрацюємо його байки.
Виразне читання байки «Жаба й Віл»
Пам’ятка "Як декламувати байку".
Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.
Запитання:
1. Яку картину ви уявили, слухаючи байку?
2.До чого прагнула жаба? Навіщо це їй було потрібно?
3.Чи схвалює подруга наміри та дії Жаби? А ви? Автор?
4.Що має на увазі автор, коли каже: «Такі і в світі жаби є»?
Пояснення вчителя про алегорію. В байках найчастіше персонажами є звірі, різні предмети, явища природи тощо. Таке відтворення життєвих подій, що несе в собі інший, прихований зміст, називається алегорією. Алегорія – художній прийом іносказання, зображення людських рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи та людського життя.
  • То яких людей мав на увазі Глібов, розповідаючи про Вола й Жабу?
  • За що він висміює Жабу?
  • Який висновок робить з цієї історії? Зачитайте висновок.
Пояснення вчителя про мораль та фабулу.
Мораль – сила, повчання. Фабула – оповідна частина байки.
Байка – невеликий алегоричний твір повчального характеру
Вчитель. Минуло століття з часу написання цієї байки. Чи можна назвати її сучасною? Є нині такі жаби?
Вивчення байки «Муха і Бджола».
Завдання: записати ряд слів, які асоціюються зі словами «муха», «бджола».
Інсценізація байки «Муха і Бджола».
Запитання: Чи співпадають ваші асоціації з тим, якими показані ці герої у байці?
Пошуково-дослідницька робота в групах.
- 1 група. Доведіть, що твір «Муха й Бджола» - байка. Знайдіть оповідну частину й мораль, поясніть алегорію.
- 2 група. Схарактеризуйте Муху: як вона живе, чим займається, якою бачить сама себе, як оцінюють її інші. Яких людей уособлює цей образ?
- 3 група. Яка основна риса бджоли? Чим вона займається, як ставиться до себе, своєї праці? Чи випадково Глібов обрав саме такого персонажа для порівняння з Мухою? Яких людей уособлює бджола?
- 4 група. З ясувати, які художні засоби вживає автор для розкриття головної думки та характерів героїв.
- 5 група. Чим повчальна байка? Які висновки повинна зробити людина, котра прочитає її? Чи передали актори риси характеру та вдачу персонажів?
Вчитель. Яке ж відношення мають ці байки до сьогоднішнього часу? Адже і воли вже давно перевелися у нас.
Творче завдання. Ситуативне завдання «Прийми рішення».
- Придумайте конкретну життєву ситуацію, яка відповідала б головній думці байки Л. Глібова (високий рівень)
- Підібрати приказки, які передають мораль байок.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
Складання сенкана
  • Назвіть іменник, який називає тему уроку Байка
  • Означення цього іменника (два прикметники) Цікава, повчальна
  • Дія іменника (три дієслова) Схвалює, засуджує,
Виховує
  • Речення із чотирьох слів,що передає ставлення
до цієї теми Байка – твір повчального
характеру
  • Висновок у формі іменника (синонім – асоціація
з першим словом) Віршована казка
Визначення проблемного питання: у чому ж магічна сила байки?
Вчитель. Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події.
VІ. Рефлексія
"Коло вільних думок" (інтерактивна вправа)
  • Які враження справив на вас цей урок?
  • Що нове ви дізналися на ньому?
  • Навіщо потрібні ці знання?
  • Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?
VІІ. Оцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання. За підручником виразно читати байки; скласти таблицю порівняльної характеристики Мухи й Бджоли.

Немає коментарів:

Дописати коментар